četvrtak, 16. srpnja 2009.

Berat, Albania - tour de Balkan

Za pocetak, nema nikakvih fotki, iako sam ih vec nalupao preko 1200 komada. Nakon sto se vrnem s puta, stavit cu na blog one najzanimljivije, jer je u net kafeima malo problematicno svaki puta raditi upload. A sad idemo dalje...

Dizem se prije izlaska sunca, oko 5 i pol ujutro, lovim prvi bus iz Ohrida do granice, koju pjesice prelazim zajedno s jednim Albancem i Svedjaninom. Do najblizeg grada ima 6 km, jedini taksist vreba nas strance, trazi 8 EURa, no spustamo na 4, tako da nas dodje 2 EURa po glavi, sto uopce nije lose u odnosu na ono sto su nam rekli da cemo platiti, i stigosmo u Podgradec. Cim smo izasli iz taksija, za ruku nas vuce vozac mini busa za Tiranu, ja cu ipak samo do Elbasana, a Sved ide do kraja. U Elbasanu se nadam uloviti prijevoz za Berat (znam da je komplicirano, pogledajte malo mapu Albanije, nema vam druge). Kad god mogu zaobilazim glavne gradove, tako da cu i Tiranu zaobici, uglavnom su guzve i kostaju previse u odnosu na ono sto nude turistu. I tako se mi truckamo po vrlo losim cestama, vozimo malo lijevom, malo desnom stranom ceste, zgrcemo stoku i bicikliste, oduzimamo prednost svima koji nam se nadju na putu, trubimo, veselo u svakom slucaju. U Elbasanu me jedan vozac doslovce krade iz ruku drugog i kaze da vozi u Berat, a dobro vidim da mu na kombiju pise Durres, sto je u totalno drugom smjeru, no nema veze, tko bi se zalio i na kojem jeziku, vec sam u novom minibusu, valjda on zna zasto me je uzeo.
I stvarno, u jednom momentu stizemo do neke velike prometnice, on staje, izbacuje me van, i pokazuje mi da predjem na drugu stranu ceste i da tamo lovim slijedeci prijevoz. To je ustvari nekakava verzija autoceste koja ide od sjevera do juga, koju ja nosalantno prepjesacim, dok vidim da tamo stoji neki bus i lik koji mi mase da pozurim?! Stizem do busa a na njemu pise BERAT! Moja destinacija! Pa nemam vremena ni popusiti jednu, a vec se vozim dalje. Ukupno stizem za manje od 6 sati s 5 prijevoznika i malo pjesacenja, inace cujem da ekipi treba i preko 8 sati za tu relaciju. Poanta je da ekipa ide od Ohrida do Berata (u slucaju da zaobilazi Tiranu) zato sto izmedju nema nista previse zanimljivo, ali nema nikakvih direktni prijevoza, pa se covjek mora dobro snalaziti. Eh da, i u Podgradecu obavezno zamijeniti koji euro za albanski lek.
Zasto Berat? Kazu da je to mozda i najljepsi grad u Albaniji, koja sama po sebi je vise atraktivna u brdima i prirodi nego u gradovima, pa nije tesko biti najljepsi, ali stvarno je poseban, smjesten u uskoj dolini, grad se siri na dva susjdna brijega, da ne kazem gore. Tradicionalni stil gradjenja kuca jos iz 18.stoljeca, ogromna tvrdjava u kojoj je malo selo i ljudi zive gore, i naravno jeftini hostel za 12 EURa koji je otvorio Englez.
Konobar od 14 godina mi sluzi rucak u novootvorenom restoranu, jer jedino klinci govore engleski pa ih salju cim vide turista, njegov frend mi govori kako voli hrvatsku muziku, a posebno Lepu Brenu. Sutim, sto ima smisla komentirati, ko da on kuzi razliku, prevodim mu na engleski tekst pjesme "Pazi kome zavidis"! Kaze da je njegov otac ilegalno slusao Lepu Brenu dok se on jos nije ni rodio.
Tvrdjava je impresivan monument iz 13.stoljeca, zivi i dalje svoj zivot, kao dom brojnim stanovnicima. Uspon gore je opako strm, valjda su i ljudi u formi zbog toga. Pogled puca na obliznje planine, raj za penjace i hodace, ali vrlo je malo, skoro nista oznacenih staza i planinarskih kucica. Albanci ne planinare.
Navecer se cijeli grad slijeva na korzo, i stari i mladi, gustaju i cinjenici da je vrucina prestala, te odjeveni po svim mogucim cudima zadnje mode (uglavnom talijanske), secu, idu na cugu ili pizzu, druze se, mjerkaju se, parkovi su puni klinaca i majcica. Tradicionalno odjevenih ljudi skoro da uopce nema. Opcenito se cini da nisu previse religiozni i da ne drze do starih obicaja, valjda zato sto im je bivsi diktator Enver Hoxa, branio sve i svasta, pa tako nisu isli ni u dzamije. U centru mjesta se ipak nalazi dzamija i ogromna katolicka crkva, jednostavnog uredjenja.
Grad vrijedan paznje i posjeta!

Nema komentara: